tiistai 21. helmikuuta 2012

Kokoasiaa

Kauneusihanteista puhutaan paljon. Niitä solvataan ja analysoidaan, niistä syytetään mediaa, yhteiskuntaa, kulttuuria. Vaikka mielestäni kauneusihannekeskustelu on jossain määrin liiottelevaa, sillä useimmissa yhteiskunnissa kauneusihanne tuskin on yhtä kapea kuin annetaan ymmärtää, niin silti sitä on kovin mielenkiintoista seurata. Isoin puimisen aihe on liittyy tietysti siihen, miten eri painoiset ihmiset esitetään ja kuinka painoon suhtaudutaan yleisesti. Oman huomioni on kiinnittänyt kuitenkin asia, joka toki liittyy myös painokeskusteluun muttei tule kuitenkaan samassa määrin esille.

Tämä asia on koko. Siis koko yleensä, ei vain paino, vaan myös pituus, ruumiinrakenne ja niin edelleen. Itse saan usein muiden puheista sen mielikuvan, että naisen kuuluisi olla pieni. Ei vain
hoikka, vaan myös lyhyt ja sirorakenteinen. Tällaiset olettamukset tulevat esiin sellaisista arkipäivän lausahduksista kuten "pitkä nainen ei saa käyttää korkokenkiä" ja "mun miehen pitää kyllä olla pitempi kuin minä". Vaikka lyhyydestä voi joutua kuulemaan vitsinvääntöäkin, niin varmasti saa kuulla kuinka on niiin söpöä kun on niin lyhyt ja kevyestä luustosta saa kehuja että on siro kuin balleriina.

Minä itsehän en ole millään muotoa pieni. Olen 171cm pitkä, normaalipainoinen ja ruumiinrakenteeltani varsin vanttera. Olen aina pitänyt itseäni keskimittaisena, mutta tässä kerran tein huomion, että melkein kaikki naispuoliset tuttavani ovat minua lyhyempiä. Ja välillä saan kuulla, kuinka joku minua pienikokoisempi valittaa, kuinka hän on niin iso ja kuinka se on niin häiritsevää. Silloin alkaa ajattelemaan, että onko tässä koossa sittenkin jokin vika? Kärsiikö naisellisuuteni siitä, että en syntynytkään taskukokoiseksi?

Minulla on jotenkin sellainen tunne, että pienikokoinen naisihanne on perua siitä ajatuksesta, että miehen pitäisi olla jotenkin hallitseva naiseen nähden. Lauseelle "mun miehen pitää olla mua pidempi" ei ole omasta mielestäni minkäänlaista järkevää perustetta. Siinä on vain kyse mieleemme pinttyneistä rooleista ja ihanteista, siitä, että miehen on jollain tavalla oltava voimakkaamman ja vaikuttavamman oloinen. Julmintahan tässä on se, ettei terveelliset elämäntavat omaava ihminen voi oikeastaan vaikuttaa siihen, kuinka pitkäksi kasvaa tai kuinka rotevaksi keho kehittyy.

Erityisesti naisten kohdalla kokoihin liittyvät stereotypiat ja analogiat voivat vaikuttaa siihen, miksi pientä pidetään parempana kuin isoa. Pienikokoiseen ihmiseen liitetyt adjektiivit ovat yleensä positiivisia ja naisellisuutta henkiviä: siro, keveä, söpö, hento. Isokokoisiin liittyvät adjektiivit taas mielletään maskuliinisiksi: roteva, raskas,saatetaanpa isoja pitää joskus vähän kömpelönkin
näköisinä. Sanoihin liittyvät mielikuvat eivät itsessään ole kenenkään syy, pikemminkin kyse on noista edellä mainitsemistani sukupuolirooleista. Naiseen arastellaan edellään liittää kuvauksia, jotka tuovat mieleen kuvan voimakkaasta ja hallitsevasta persoonasta.

Mutta kuten alussa sanoin, asia ei ole niin mustavalkoista kuin ehkä annan ymmärtää. Monissa kulttuureissa esimerkiksi näyttävää pituutta pidetään toivottavana kummallakin sukupuolella, ja enkä minäkään tämän kulttuurin tuotteena ajattele, että naisen tarvitsee olla kärpässarjalainen. Omasta puolestani korkokengät saa vetää jalkaan minkä pituinen leidi tahansa eikä tarvitse hävetä, vaikka se oma mies niiden kanssa jäisikin vähän lyhyemmäksi. Ei kaikkien tarvitse olla saman pituisia.

2 kommenttia:

  1. Tää oli tosi mielenkiintonen !

    Itse tykkään olla lyhyt ja olinhan minä joskus sirokin, mutta sitten keksittiin lohtusyöminen.. Oh well, siitä nyt ei sen enempää ! Mut vaikka itse haluisinkin olla pikkuinen kaikin puolin niin mun mielestä isommat tytsyt ja naikkoset on jollain tapaa tosi viehättäviä ! Muodokkaissa ja pitkissä naisissa on jotakin.. sellaista naisellisen viehättävää ! Okei, tosta ei saanut mitään selvää, mutta mä uskon sun tietävän, mitä tarkoitan ~

    Toisaalta pitäs olla lyhyt, toisaalta pitäs olla pitkät sääret, toisaalta tissit jne. Mut sit ajattelee, et tollasta on aika mahdotonta saavuttaa. Itekin oon huomannut tuon, että naisten pitäs olla just pikkusia, mut entäs sitten mallit? Sanan malli merkitys tunnetaan varsin hyvin (eiks jeh) ja okei, niillä vaaka ei näytä paljoa mitään, mutta alalle ei melkeinpä ole asiaa, ellei lähentele 180cm pituutta. Hieman ristiriitaista.

    Mä oon vaan sitä mieltä, että pitäs olla tyytyväinen siihen, mitä on. Saattaa olla hassuu, et sanon tolleen, vaikka en itse ajattele noin omalla kohdallani, mutta todellakin haluaisin ajatella. Kaikenmaailman kauneusihanteet on jotenkin ahdistavia ja turhaa sössötystä, jos multa kysytään !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, enköhän mä ymmärtänyt mitä tarkoitat! Oot ihan oikeassa tossa, että tyypilliset kauneusihanteet ovat täysin ristiriitaisia. Pitäisi olla isot tissit ja silti olla laiha kuin mikäkin riuku, järkikin nyt sanoo että useimmilla naisilla joilla rasvaprosentti lähentelee nollaa ei voi olla isoja rintoja ilman silikonitäytteitä. Ja kyllä noi mallit on iha ihme juttu, miksi ihmeessä ees niille pitää olla niin tarkat mitat...

      Turhaa sössötystä, niin juuri! Mutta loppujen lopuksi nää kauneusihanteet elää ja vaikuttaa meihin nimenomaan meidän omien päänuppiemme sisällä. Toki se vaatii mielenlujuutta, mutta eiköhän me kaikki opita joskus hyväksymään itsemme sellaisina kuin ollaan jos vaan jaksetaan yrittää :)

      Poista