sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Tonava kaunoinen ja niin edelleen

Kukkuu! Meikäläinen palaili viime tiistaina Keski-Euroopan orastavasta keväästä tänne lumimyrskyjen ja hiekoittamattomien teiden keskelle! Oltiin siin noin kolme ja puol päuivää reisussa ja kohteena siis Itävallan pääkaupunki Wien, ja lähtöhän oli siis viime lauantaina.

Lauantaina kone lähti jo kahdeksan maissa Hki-Vantaalta, joten aikaisin sai nousta. Porukat painuivat siitä samaa matkaa hautajaisiin. Mulla oli hirveä lentokenttästressi aamulla, inhoon lentokenttiä koska pelkään jumittuvani johonkin turvatarkastukseen tai check-iniin ja koko reissu tyssää siihen. Hyvin löysin kuitenkin portille ja Paula äiteineen saapui kanssa paikalle ajoissa, vaikka heidän koneensa Tampereelta oli vähän myöhässä. Kaikki hyvin siis, konekin lähti ajoissa!

Wienissä meitä vastassa oli Paulan serkku, joka siis oli siellä vaihdossa. Käytiin katsastamassa hänen kämppänsä, ja lopulta kipitettiin sitten meidän hotelliin. Mun ja Paulan huone oli tosi ihana, tilavampi kun mihin olen hotellihuoneissa tottunut, meillä oli peilipöytä ja kaikki! Ainoo ongelma oli, että lämmitys ei tuntunut toimivan ja välillä siellä tuli tosi vilposa :< Hotellin ihmettelyn jälkeen mentiin hiippailemaan Wienin keskustaan, käytiin katsomassa Hofburgin keisarillisia palatseja ulkoapäin sekä Pyhän Stefanuksen kirkko, jossa muuten olisi sunnuntaina ollut gregoriaaninen laulumessu joka oisi kyllä ollut kiva kokea mutta ei me jaksettu sinne kymmeneltä aamulla mennä! Ehtoopuolella mentii Gasthauseen eli paikalliseen ravintolaan. Meitsi tilasi, totta kai kun Wienissä oltiin niin Wienerschnizeliä eli possuleikettä. Jälkkäriksi tilasin leivoksen, jota kutsuttiin nimellä "roiskeita paidalla" tms. Oli muuten aika suklainen tapaus. Sen jälkeen palattiin hotellille, oltiihan aika paljon jo liikkeessä oltu.

Seuraavana päivänä raahauduttiin toki ekaksi aamiaiselle. Kuulemma tuolla on aika vaikea löytää hotellia, josta edes sais aamiaista, joten ei valitettu vaikka olikin suppeampi kuin mihin Suomessa on tottunut. Sen jälkeen alkoi meidän eeppinen vaellus kohti Schönbrunnin linnaa, meillä oli ihan oma planimme kulkea aluksi linnan edessä olevan mäen päälle, koska sieltä oli kuulemma parhaat näkymät. Kyllä me sinne löydettiin, kun eka oltiin eksytty hautausmaalle ja kävelty ihme puiston läpi jossa oli ties mitä emuja... Näkymä oli kyllä hieno, on noi kuninkaallisten palatsit aika upeita. Käytiinhän me toki sisälläkin, Paula oli vähnä pettynyt kun ei saanut ottaa kuvia. Tykkäsin tosta, että toisin kuin esimerkiksi Pietarin Talvipalatsissa, niin tuolla oli noi esittelyhuoneet yritetty restauroida samannäköisiksi kun silloin, kun siniveriset vielä siellä asuivat.

Palatsissa kiertelyn jälkeen käytiin syömässä sen yhteydessä olevassa varsin kalliissa ravintolassa, siis paikalliseen hintatasoon nähden. Ruuan jälkeen kierreltiin vähän ympäriinsä kaupungissa, käytiin katsomassa hotelli Sacher ulkoapäin jotta osattaisiin sinne myöhemmin. Sen jälkeen oltiin niin väsyneitä, että palattiin pariksi tunniksi takaisin hotellille ja mentiin sitten syömään. Kyseisessä mestassa oli todella riehakas tunnelma. Ruuan jälkeen painuttiin takaisin hotellille nukkumaan.

Vika päivä lähti tehokkaasti käyntiin shoppailulla tärkeimmällä ostoskadulla eli Mariahilferstrassella. Ei me kyllä ihan hirveän kauan ostoksilla pyöritty, Forever21:sen jälkeen siirryttiin suosiolla Cafe Sacheriin syömään sitä kuuluisaa suklaaleivosta. Oli kyllä ihan maineensa veroista tavaraa, ja vaikka varmasti kalliimpaa kuin tavis-itävaltakahvilassa niin eipä hinnat Sacherissa nyt hirveästi Suomen hintoja korkeampia olleet. Sacherin jälkeen kuljettiin Hofburgin keisarillisille palatseille ja nyt ihmettelemään sisältäpäin linnan tiloja ja Sissi-museota. Meikäläinen kyllä oli tämän vikan päivän aikana varsin väsynyt, joten en saanut noista ihan niin paljon irti kuin olisi ehkä voinut. Paulan äiti shoppaili vielä jonkin aikaa museoiden jälkeen, mä ja Paula palattiin suosiolla hotellille lataamaan akkuja.

Illalla käytiin vielä syömässä, mä en muuten syönyt koko loman aikana kuin yhden Wienerschnizelin, vaikkka tämä vika oli ihan noihin leikkeisiin erikoistunut paikka ja erilaisia schnizeleitä oli tarjolla vaikka kuinka montaa eri sorttia... Paikallisesta ruokakulttuurista voi ehkä kertoa, että mitään kovia vihannesten syöjiä siellä ei olla. Salaatinkin pääraaka-aineet ovat peruna ja se sauerkraut eli hapankaali, ja koko komeus on valeltu öljypitoisella salaatinkastikkeella. Annokset ovat jättimäisiä, jos tilaat schnitzelin niin se kyllä sitten täyttää koko lautasen. Itselleni kyllä maistuu, mutta voin kuvitella että jakaa mielipieitä!

Tiistaina lento lähti yhdeltätöista aamuoäivällä, ja aamulla oli vähän hätäilyä kun mä en todellakaan niistä lentokentistä tykkää... Hyvin kaikki meni, ehti tehdä ostoksia lentokentällä ja niin edelleen. Mä näin siellä mun suuresti himoitsemanSeisova Pegasos-Schleichin,jota oon pitkään kuolannut ja jota ei löydy koskaa Suomen kaupoista, mutten ehtinyt ostaa sitä ;____; Onneksi on internet. Meidän lento oli lopulta vähän myöhässä kun Ssuomessa oli kauhea lumimyräkkä, mutta lopulta selvisin sitten himaan ihan rättiväsyneenä.

Eli sellanen reissu. Oli muuten tosi kivaa.